Hamngruppen i Trelleborg

 

Hamnens framtidsvision

 Kalendarium

 
   

Högsta domstolen gav den 18 maj 2011 klartecken till hamnens utbyggnad. Den första etappen med nya vågbrytare som kommer att mynna cirka 500 meter söder om de befintliga, påbörjades under juli 2011.

Utbyggnaden av fyra nya färjelägen med tillhörande uppmarschområden söder och sydost om det nuvarande färjeläge 9, sker etappvis, i takt med att kommunfullmäktige beslutar om att kommunens skattebetalare ska borga för hamnens miljardlån.
 
 

2014
Kommunfullmäktige beslöt den 26 maj 2014, att anta den s.k. fördjupade översiktsplanen.
Det innebär att den s.k. stadsgatan ska vara en barriär mellan Trelleborg och slätten.  
All tung trafik till hamnen ska gå denna väg. I föredragningen använde man sig på ett oseriöst sätt av gamla yttranden från Länsstyrelse och Vägverk, då de senaste yttranden inte passade miljöförstörarnas syften att förbättra miljön i centrum, samtidigt som man förstör på norr och på öster.
Endast Söderslättspartiet och Miljöpartiet var emot östlig tillfart till hamnen.

 

2015
Hamnen beräknade att godsvolymen skulle öka till 17 miljoner ton år 2015. Man nådde nästan 11 miljoner ton!

 

2016
Kommunfullmäktige beslöt den 29 februari att acceptera  och bygga vidare på den senaste infartsutredningen. 3 av Söderslättspartiets representanter röstade för en östlig infart trots att medlemmarnas med stor majoritet röstat emot!

 

2017
*- Arkitekttävlingen Europan (Sjöstaden) startar i början av året och vinnare presenteras i december.

*- Visionen för Kuststad 2025 formuleras

*- Bryggan vid västra piren byggs

*- Planering för färjeläge 11 och 12 klar

 

2018
*Förslag över Sjöstadens utformning klart.

 

2020
Fortsatt västlig infart!
Trelleborgs kommun och Trafikverket hr kommit överens. Infarten till Trelleborgs hamn kommer tills vidare att gå från väster och arbetet med den östliga infarten pausas på obestämd tid. Den ringväg som planeras ska användas för personbils– och kollektivtrafik, men förberedas så att den på sikt även ska kunna användas för lastbilar.

 

2022-2023
*Försäljning av tomter och byggnation i Sjöstaden

 

2025
- Inflyttning i Sjöstaden
- Hamnen räknar med att den Östra hamninfarten och truckcenter står klart
- Hamnen spår att 1,5 miljoner forodon rullar genom Trelleborgs hamn varje år

 

2026
Hamnen räknar med 1,8 miljoner fordon under året, vilket innebär cirka 5 000 fordon per dygn.

2029
En fast förbindelse mellan Rödby och Puttgarden, en tunnel under Fehmarn Bält, beräknas stå klar!

 

* Enligt TA bilagan Kuststad 2016-11-10